تغذیه صحیح در دوران شیردهی

ایران بانو دات کام
مصرف مواد مغذي به مقدار كافي در دوران شيردهي، شما را در تداوم شيردهي موفقيت آميز خود كمك مي كند. تغذيه مناسب شما در اين دوران براي حفظ بنيه، سلامت و اعتماد به نفس خودتان و نيز تامين
نيازهاي تغذيه اي نوزادتان ضروري است. از طرفي تغذيه دوران شيردهي بايد به صورتي باشد كه از ذخاير بدن شما حفاظت و نگهداري شود.
چند تفاوت كوچك نيز بين تغذيه در اين دوران و در طي حاملگي وجود دارد كه در زير مي آيد:
*انرژي: نياز مادر شيرده به انرژي، بيش از دوران بارداري مي باشد. براي تامين اين مقدار انرژي، علاوه بر مصرف مواد غذايي گفته شده درمقاله ه ای با عنوان "تغذيه صحيح در دوران بارداري"، مواد غذايي مقوي شامل انواع چربي ها و پروتئين ها می باشد که می بایست از آنها استفاده كنيد. در ضمن بدن شما هم براي تامين مقداري از اين انرژي مورد نياز، از چربي هاي ذخيره شده در خود كه در دوران بارداري تجمع يافته اند، بهره مي برد. دريافت انرژي ناكافي سبب كاهش توليد شير مي شود.
*مايعات: جهت پيشگيري از كم آبي بايد روزانه بين 8 تا 10 ليوان انواع مايعات که شامل آب، شير، دوغ، آب ميوه، چاي كم رنگ و حتي مواد غذايي آبدار مانند انواع خورش ها و سوپ رقيق می باشد مصرف نمایید. مثلا كنار هر وعده غذا و نيز در هر نوبت شيردهي، يك ليوان از مايعات گفته شده را بنوشيد.
البته لازم است بدانيد توليد شير مادر به مقدار مصرف مايعات بستگي ندارد. يعني افزايش مصرف مايعات سبب افزايش توليد شير نمي شود؛ مصرف اين مقدار مايعات فقط به جهت پيشگيري از كم آبي در بدن شما کمک می کند.
مصرف نوشيدني هاي كافئين دار مانند چاي غليظ، قهوه، كوكاكولا و ...را كاهش دهيد زيرا موجب تحريك پذيري، بي اشتهايي و كم خوابي شيرخوار مي شوند. از ديگر نوشيدني هاي غير مجاز اين دوران، نوشيدني هاي حاوي الكل است.
*ويتامين ها: مقدار و تركيب ويتامين هاي موجود در شير شما دقيقا شبيه مقدار و تركيب ويتامين هايي است كه از طريق تغذيه دريافت مي كنيد؛ بنابراين براي تامين نياز نوزاد خود به ويتامين، غذاي خود را مغذي نماييد.
*املاح معدني: برخي از املاح معدني مانند كلسيم، فسفر، آهن و روي بدون دخالت شما ، از ذخاير موجود در بدنتان وارد شير مي شود اما مقدار برخي ديگر از املاح معدني مانند يد در شير، رابطه مستقيمي با تغذيه شما دارد. بنابراين بايد مثل دوران بارداري از نمك يددار تصفيه شده به مقدرا كافي استفاده نماييد. البته به شرطي كه شرايط نگهداري نمك يددار را رعايت كنيد؛ يعني در ظروف در بسته و دور از نور نگهداري شود و نيز هنگام طبخ غذا، جهت پايدار ماندن يد، در مرحله آخر نمك را اضافه نماييد. در هر حال تغذيه مناسب شما از نظر دريافت املاح مهم مانند كلسيم، آهن و يد به منظور تامين سلامتي خود و شيرخوارتان ضروري است.
*مكمل ها : لازم است قرص آهن را هر روز تا 3 ماه پس از زايمان مصرف كنيد.
مصرف بعضي غذاها مانند سير، انواع كلم، پياز، مارچوبه، تربچه و يا غذاهاي پر ادويه و پر چاشني ممكن است روي طعم شير اثر بگذارد. تغيير ناگهاني طعم شير، سبب امتناع شيرخوار از شير خوردن مي شود. در صورتي كه تمايل نوزادتان به شير خوردن كم شده، از مصرف اين مواد خودداري نماييد يا مصرف آن ها را محدود كنيد.
توليد شير در مادران مبتلا به سوء تغذيه شديد ممكن است كمتر از ساير مادران باشد. اگر مبتلا به اين مشكل هستيد و يا شاخص توده بدني شما كه درمقاله "مراقبت هاي بارداري" گفته شد، منطبق بر "جثه لاغر" است، جهت افزايش توليد شير خود، توصيه هاي تغذيه اي مخصوص خانم هاي لاغر را مطالعه و رعايت كنيد.
حتي اگر مبتلا به سوء تغذيه شديد باشيد باز هم مي توانيد شير توليد كنيد اما بايد توجه داشته باشيد كه ذخاير غذايي بدن شما صرف شيرسازي مي شود. در نتيجه به دليل تخليه ذخاير بدني خود و احساس ضعف و خستگي و بي حوصلگي، توانايي مراقبت از كودك را نخواهيد داشت.
كاهش وزن بعد از زايمان بايد تدريجي باشد تا بر مقدار شير شما تاثير نگذارد. به شرط اينكه مواد مغذي لازم از طريق تغذيه مناسب براي بدن شما فراهم باشد، خود شيردهي سبب كاهش وزن تدريجي شما خواهد شد. كاهش وزن در دوران شيردهي بايد متكي بر افزايش تحرك و انجام فعاليت هاي بدني باشد نه بر اساس كم خوري و محدود كردن رژيم غذايي. در نتيجه مانند دوران بارداري،‌ رعايت هر نوع رژيم لاغري در دوران شيردهي ممنوع مي باشد.
وزن گيري مناسب شيرخوار به خصوص در طي 6 ماه اول نشاندهنده كافي بودن مقدار شير مادر است و مي توانيد با اطمينان از كافي بودن شيرتان هرهفته حدود 450 گرم يا كمتر، وزن كم كنيد.
در صورت تغذيه غلط و ناكافي در دوران شيردهي، شما بيشتر از شيرخوار متضرر مي شويد و با عوارضي مانند پوكي استخوان، مشكلات دندان، كم خوني و .. رو به رو خواهيد گشت.
پس از اتمام دوران شيردهي و از شير گرفتن كودك، نيازهاي تغذيه اي شما مانند افراد عادي خواهد شد.
*فعاليت بدني:
لازم است براي بهبود وضعيت جسمي و روحي خود،‌ فعاليت بدني مناسب داشته باشيد. ورزش منظم و متعادل در زناني كه از نظر جسماني،‌ قبل از بارداري متناسب بوده اند،‌ بسيار مفيد است ولي گاهي اوقات ديده شده كه پس از فعاليت بدني شديد مادر شيرده، به علت ورود اسيد لاكتيك به شير مادر طعم آن تلخ ميشود و شيرخوار از خوردن شير امتناع مي ورزد. اگر به چنين موردي برخورد كرديد قبل از شير دادن پستان خود را بشوييد و اگر شيرخوار هنوز شير را قبول نمي كند، قبل از تغذيه او مقدار كمي از شير را بدوشید و دور بريزد.

 گرد آوری مطالب : iranbanou.com

کلمات کلیدی :
نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه